Acum câteva zile, un tătic iubitor
de carte, a scris un articol despre plăcerile pe care ţi le poate oferi
lectura. Această temă mi-a declanşat dorinţa de a scrie ,,câteva” rânduri pe
aceeaşi temă: ,,necesitatea reîntoarcerii la lectură”.
Astfel că noi, cei care am citit
rândurile cu o uşoară nostalgie, ne-am reamintit de România de dinainte de
revoluţie, când lectura era considerată fundamentală.
De aceea, nu pot să nu-mi amintesc
de timpurile când iubitorii de lectură stăteau la rând în faţa librăriilor, cu
emoţie şi nerăbdare. Nu pot să uit că pentru a cumpăra o carte bună erai
obligat să faci rabat cumpărând alte două cărţi în care se făcea propagandă
comunistă prin literatură. Nu-i pot uita pe cei care se îndeletniceau cu ,,cetitul
cărţilor” într-aşa măsură încât făceau efectiv naveta la Biblioteca
orăşenească, atât de mare le era dorinţa de cunoaştere, sau altfel spus
,,foamea” de carte.
De asemenea, îmi amintesc cu drag cum unii dintre noi găseau că e mult mai plăcut să citeşti pe o bancă în parcurile umbroase, aşa ca Eminescu, la umbra teiului bătrân. Alţii alegeau să urce pe munte, într-o poiană din apropiere, unde aşezaţi pe iarbă, în sânul naturii, însoţiţi de ciripitul păsărelelor, de zumzetul gâzelor si de susurul izvorului din apropiere, puteau să se cufunde nestingheriţi în paginile cărţii. Acolo erai doar tu şi cartea, uitai cu totul de lumea exterioară, savurai pe deplin fiecare fraza citită, departe de lume.
Şi automat îmi vine în minte
întrebarea: De ce nu mai citesc tinerii de astăzi?
Gândindu-mă la lectura clasică, la
cartea pe suport de hârtie, cred că mulţi dintre noi, gândesc acelaşi lucru:
,,Da, lectura este un mod de viaţă! Iubim cartea, iubim lectura!”
Lectura ne-a format pe noi cei de
astăzi, dar ce-i de făcut cu tânăra generaţie care citeşte foarte puţin! Cartea
pe suport de hârtie este aproape o necunoscută pentru unii dintre tinerii
zilelor noastre. Cum să ne ajutăm copiii să iubească lectura?
Cine-i de vină, tehnologia virtuală? Să fie oare internetul un obstacol în deschiderea apetitului pentru lectura clasică, sau poate faptul că cititul pe carte clasică presupune un efort suplimentar, ori poate lipsa timpului sau bombardarea tinerilor cu diverse alte opţiuni, mult mai captivante şi ofertante conform cu noile tendinţe? Să fie tinerii de astăzi mult mai expuşi unor factori perturbatori? Desigur că da! Dar atunci, ce-i de făcut?
Am putea fi consideraţi
nostalgici, sau poate învechiţi, dacă stăm bine şi ne gândim că dorinţa noastră
cea mai ardentă este aceea de a-i vedea pe tineri noştri lecturând. Am putea fi
catalogaţi ca persoane care trăiesc în trecut, lucru total neadevărat. Aceşti
tineri n-au fost învăţaţi să descopere plăcerea de-a citi şi nu li s-a explicat
că acest mic, dar plăcut efort, este un mod de te forma ca individ.
Pe de alta parte, trebuie să
recunoaştem că nouă părinţilor ne-a fost mai la îndemână, a ne ,,uita” copiii
în faţa televizoarelor şi a calculatoarelor. Ştiindu-i cu ochii la desene
animate, filme sau muzică, în timp ce noi, mult prea ocupaţi cu problemele
zilnice, ne vedeam liniştiţi de treburi, aruncam din când în când câte un ochi
spre ei şi ne mulţumeam că sunt cuminţi.
Şi uite aşa s-a pierdut măsura,
iar aceşti ,,prieteni ai familiei” au devenit distructivi, au creat dependenţă,
au distrus relaţiile familiale şi nu numai, ne-au diminuat autoritatea de
părinţi, le-a modificat structura sufletească, fizică şi spirituală.
Cu toţii ştim că lectura are
valoare morală, că este un act de o importanţă capitală. Şi tuturor ne-ar plăcea să găsim acele mijloace prin
care să-i determinăm pe copii să citească, să îi vedem interesaţi de activităţi
mai constructive.
Cartea este un organism viu, cu
rol formator! Cu ajutorul ei ne autoeducăm şi asta pe tot parcursul vieţii.
Lecturarea contribuie la dezvoltarea vocabularului, la posibilitatea de a ne
exprima cât mai frumos şi cât mai expresiv. Există o mie şi unul de motive
pentru care am putea dori să petrecem cât mai mult timp posibil în compania
plăcută a cărţii. Mie personal nu-mi ajunge timpul să citesc atât cât mi-aş
dori, nu mai am cincisprezece ani ca să-mi pot permite acest ,,lux”!
Şi totuşi, stau şi mă gândesc că
dacă impulsul de a pune mâna pe carte nu vine din proprie iniţiativă, daca nu
dorim cu adevărat să citim, să ne facem prieteni cărţile, să petrecem momente
speciale, dacă nu credem că o carte poate fi o adevărată aventură nu mai e
nimic de făcut. Sau poate, dacă nu am început de la vârste fragede având
alături drept îndrumători bunici de poveste şi mame iubitoare, care să ne
citească seara la culcare la lumina lămpii sau dacă ne limităm doar la a citi
lecturile obligatorii, atunci totul e în zadar. Poate că e prea târziu să mai
trezim aceasta pasiune în sufletul copiilor noştri. Dar ce avem de pierdut dacă
încercăm?
Lectura contribuie la cunoaşterea
mai adâncă a vieţii, a realităţii! Lectura te învăţa să gândeşti! Lectura unei
cărţi bine scrisă lărgeşte orizontul nostru de viaţă! Cu ajutorul ei parcurgem
spaţii imense şi călătorim în trecut sau în viitor. Deci, ce poate fi mai
minunat?
Atunci când citeşti ţi se deschide
în faţa o nouă lume, o lume a ideilor, dar şi a reperelor. Ce modele avem doar
privind în jur sau la televizor? Omul zilelor de astăzi este un om grăbit, nu
mai are timp de nimic şi acest nimic îl dezumanizează, îl destructurează. Iar
falsele modele promovate peste tot nu fac decât să sugereze tinerilor căi
facile de a-şi atinge idealurile, transformate şi ele în pseudoidealuri. Şi toate
acestea nu duc decât la pierderea sufletului.
Haideţi să ne întoarcem la
biblioteci, la cărţi şi să descoperim în ele ceea ce au descoperit înaintaşii
noştri! Haideţi să-i învăţăm pe copii să-şi aleagă cărţile, căci nu este
indiferent ce citesc aceştia. Trebuie să-i învăţăm să evite cărţile care i-ar
putea influenţa negativ şi să caute acele cărţi care să le ofere răspunsurile
căutate, care să-i înveţe cum să se comporte în viaţă. Important este ca din
fiecare carte să învăţăm câte ceva, să citim atent şi să reflectăm.
Deschizând o carte deschidem o
lume nouă, avem ocazia să trăim o viaţa nouă, şi încă una, şi încă una… Avem
ocazia să plângem şi să râdem, să iubim şi să ne bucurăm, să ne jucăm sau să
călătorim cu ochii minţii şi ai sufletului, avem ocazia să facem tot ce ne este
interzis în această viaţa pământeană! Altfel, vom înţelege într-un târziu şi
vom regreta că nu am ştiut să fim fericiţi, că nu am ştiut să ne facem prieteni
adevăraţi, că nu am ştiut să găsim
răspunsuri, că nu am ştiut să trăim!
Când şi cum putem ajuta tinerii să
înţeleagă că pentru a fi un om ce nu poate fi manipulat, ce nu poate fi
îndoctrinat trebuie să ai o doză importantă de cultură, iar cultura se dezvoltă
prin lectură.
Am auzit pe cineva spunând că
marii învăţaţi aveau o teorie conform căreia oamenii s-au format după chipul şi
asemănarea cărţilor, minunată această asociere!
Lipsa educaţiei şi intoleranţa
sunt principalele cauze ale manipulării, ale derizoriului şi ale mediocrului în
care se zbat tinerii noştri. Viaţa lor este lipsită de calitate spirituală, de
acel ceva cu adevărat înalt ce ţine de veşnicie. Valorile reale au fost
metamorfozate nefericit. Totul se risipeşte, totul se pierde, se îmbolnăveşte.
Totuşi avem posibilitatea de-a alege!
De aceea, cred că dacă fiecare
dintre noi ar încerca să aducă un cât de mic aport, am putea salva aceşti
tineri de la o constatare teribilă ce ar putea veni într-un târziu peste ei, şi
anume aceea de a stabili că nu au realizat nimic, că viaţa lor s-a scurs
implacabil într-un eşec.
Să încercăm să evităm ca ei să
cadă pradă resemnării şi depresiei, să-i învăţăm care e diferenţa dintre
cantitate şi calitate, să-i învăţăm să nu facă rabat la calitate, să-i învăţăm
să nu se mai fie lăcomi să trăiască consumându-se doar şi năruindu-se! Să nu
fie doar nişte învinşi! Se spune că mediocrul se simte bine între spirite
mărunte, de aceea trebuie să înveţe să trăiască o viaţă de nota 10!
Să-i învăţăm să fie optimişti,
încrezători, curioşi şi perseverenţi! Cartea îi poate face mai puternici!
Lectura a fost baza formării
omului în trecut, dar şi în zilele noastre, de aceea, haideţi să conştientizăm
rolul şi importanţa lecturii şi să acţionăm în consecinţă. Să le arătăm drumul
către bibliotecă. Să le oferim cărţi şi să-i învăţăm să dăruiască prietenilor
cărţi! Haideţi să fim un exemplu chiar noi! Să ne invităm copiii la un shopping
cultural, în care să alegem împreună cărţile. Iată un alt mod de a ne petrece
timpul împreuna şi de-a ne răsfăţa.
Îndemnaţi-i să-şi schimbe puţin stilul,
îndemnându-i la lectură.
CITIŢI!
Elena UZUN
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile nu sunt moderate si oricine poate posta. Va rugam pe cat posibil sa va semnati mesajele. Pentru aceasta folositi optiunea Nume/url, unde puteti completa doar sectiunea nume.Comentariile neadecvate vor fi sterse.