TEXT

Vă invităm să participaţi, în data de 02.12.2019, la Adunarea generală a Asociaţiei COMITETUL DE PĂRINŢI LTNB Medgidia (detalii în convocatorul de mai jos)

duminică, 16 decembrie 2012

Interviu cu directorul Liceului Teoretic „N.Bălcescu”, domnul profesor Marius FURTUNĂ.



Dacă vrei să arunci o privire în interiorul sufletului uman şi să ajungi să cunoşti un om, nu te obosi să analizezi felul în care tace, în care vorbeşte, în care plânge, să vezi cât de mult îl mişcă ideile nobile. Vei avea rezultate mult mai bune dacă îl priveşti râzând. Un om care râde din suflet e un om bun.”
Feodor Mihailovici DOSTOIEVSKI


Deschidem astăzi, 16 decembrie 2012, seria interviurilor cu tema Să ne cunoaştem valorile”, avându-l ca interlocutor pe directorul Liceului Teoretic „N.Bălcescu”, profesor Marius FURTUNĂ.
Pe domnul profesor, Asociaţia de Părinţi LTNB l-a ales pentru primul interviu nu din obligaţie, nu pentru că este directorul liceului, nu pentru că este numărul 1 în organigrama liceului, ci pentru că - noi părinţii - şi cred că vorbim şi în numele elevilor – acesta este un model pentru cum trebuie să se comporte un profesor în relaţia profesor – elev, profesor – profesor, profesor – părinte, om – om, om - copil, fiinţă – fiinţă…

  
AP LTNB: Ce proiecte sunt prioritare pentru liceu în 2013?
   Marius FURTUNĂ: Pentru anul şcolar 2012-2013 există trei direcţii prioritare de acţiune: în primul rând, este vorba despre îmbunătăţirea rezultatelor obţinute de elevii liceului nostru la examenul de bacalaureat. Deşi, liceul nostru este mult peste media naţională a promovabilităţii, eu îmi propun ca la anul să avem o promovabilitate de 100%. Nu este un lucru imposibil, însă realizarea acestui obiectiv depinde atât de profesori, cât şi de elevi şi părinţi.  Împreună trebuie să insistăm ca elevii să conştientizeze importanţa studiului permanent şi a seriozităţii cu care privesc acest examen.
În al doilea rând, ne-am propus reabilitarea unor spaţii din incinta şcolii. În acest sens am amenajat deja o sală de lectură şi o sală pentru proiecte şi parteneriate şi am reparat acoperişul unor anexe ale sălii de sport, pe care dorim să le redăm circuitului didactic. Din ianuarie, vom continua aceste reparaţii, sperând să reparăm toate anexele respective. Un proiect ambiţios al nostru este reabilitarea în întregime a săli de sport, însă sumele necesare depăşesc capacitatea financiară a liceului.
În fine, în al treilea rând este vorba despre dorinţa noastră de a ne implica în proiecte cu finanţare europeană. În acest sens vom face câteva echipe de lucru, care vor scrie documentaţii pentru aceste proiecte, sperând că ele să aibă succes. În acelaşi timp, ne vom implica în proiecte judeţene, naţionale şi internaţionale, acolo unde putem participa fără eforturi financiare deosebite.
AP LTNB: Care este situaţia la învăţătură, la nivel de liceu, comparativ cu anii trecuţi?
Marius FURTUNĂ: Anii şcolari se pot compara în privinţa mediilor numai în întregimea lor, aşa încât este prematură deocamdată această discuţie. În raportul managerial pe care toţi directorii sunt obligaţi să îl prezinte public la sfârşitul anului şcolar, vor fi astfel de comparaţii, între mediile claselor, cele mai mari medii, cele mai mici, ca şi între numărul de absenţe motivate, nemotivate etc.
AP LTNB: Consideraţi că se pot obţine rezultate mai bune astfel încât liceul să poată atrage elevi mai mulţi şi de un nivel mai bun?
Marius FURTUNĂ: Evident, întotdeauna este loc de mai bine! Ne propunem că atragem elevii cei mai buni din oraş şi din localităţile învecinate. În privinţa numărului de elevi trebuie să vă spun ca nu ne dorim mai mulţi, pentru că, din păcate, mai mulţi înseamnă mai slabi. Despre numărul claselor pe care le vom propune în anii viitori, vă rog să discutăm după ce Proiectul de Dezvoltare Instituţională la care lucrăm acum va fi aprobat de Consiliul de Administraţie.
AP LTNB: Care este starea sălii de sport şi a clădirilor adiacente?
Marius FURTUNĂ: Sala de sport şi anexele sale sunt într-o stare avansată de degradare, cu precădere  acoperişul,  bucăţi mari din el sunt putrede şi rupte, astfel încât la fiecare ploaie sala de sport devine impracticabilă, aceasta transformându-se într-un adevărat bazin…Toţi elevii şi-ar dori o sală cu o suprafaţă de joc nouă, modernă, încălzită, bine luminată, însă până nu reparăm acoperişul nu le putem oferi aceste lucruri. Cum spuneam, banii necesari sunt mulţi!
AP LTNB: Ce lucrări se fac în acest moment la sala de sport şi în liceu?
Marius FURTUNĂ: Acum se reabilitează o sală din anexele sălii de sport, în care vom monta trei mese de tenis. Va fi o sală de sport mică, în care copiii vor putea juca tenis de masă sau, de ce nu, sporturile minţii: şah, scrabble etc.
AP LTNB: Ce credeţi că trebuie făcut pentru a obţine o finanţare mai mare din parte autorităţilor?
Marius FURTUNĂ: Potrivit Legii Educaţiei Naţionale nr.1/2011, învăţământul are trei tipuri de finanţare: de bază (bani de la minister, în funcţie de numărul de elevi), complementară (de la autorităţile locale) şi secundară (pe baza unor granturi). În proiectul de buget, noi am trecut pentru finanţarea complementară anumite sume de bani absolut necesare pentru anul şcolar viitor, sperând că Primăria şi Consiliul local să le aprobe.
AP LTNB: Se poate apela la sprijinul Consiliului Judeţean?
Marius FURTUNĂ: Vom încerca să găsim sprijin şi la Consiliul Judeţean şi la Minister pentru repararea sălii de sport. Împreună cu Asociaţia de Părinţi şi cu inspectoratul şcolar vom solicita o audienţă pentru a prezenta starea sălii de sport, poate reuşim să găsim sumele de bani necesare.
AP LTNB: Părinţii au observat cât de mult vă iubesc copiii, care este ,,secretul” dumneavoastră?
Marius FURTUNĂ: Relaţia dintre profesori şi elevi este una din cele mai interesante relaţii interumane. În faţa elevilor, profesorul nu trebuie să fie doar cel care calibrează informaţiile sec, fără implicare emoţională şi fără dăruire. Eu cred că a fi dascăl este o vocaţie şi nu o meserie. Eu încerc să fiu întotdeauna sincer cu copiii, să îi educ înainte de a-i informa, să îi critic când este cazul şi să-i sprijin în permanenţă. Ca director, am uneori obligaţia să fiu autoritar, să le interzic anumite iniţiative, însă ei ştiu că, de fapt, au o libertate de a acţiona limitată doar de regulamentele şcolare. Uneori îmi sacrific timpul pe care îl datorez copiilor mei de acasă pentru a-l petrece cu copiii mei de la liceu. Şi o fac pentru că îmi place să fiu aproape de ei, să interacţionăm şi să colaborăm. Mie nu îmi plac efuziunile şi manifestările evidente (false adesea) ale afecţiunii. Cred că oamenii inteligenţi, aşa cum sunt şi elevii LTNB, înţeleg perfect cine îi iubeşte şi cine nu, nu din cuvinte şi gesturi, ci din fapte.
AP LTNB: De ce anumiţi profesori nu se implică mai mult şi ce aşteptaţi de la corpul cadrelor didactice?
Marius FURTUNĂ: În ciuda aparenţelor, cadrele didactice au un program foarte încărcat. Este greşită şi răuvoitoare ideea că profesorii stau 3-4 ore la şcoală şi gata, au terminat serviciul. Adesea ne prinde miezul nopţii corectând teme, eseuri, teste, gândind strategii de lucru, pregătind orele din ziua următoare. De aceea, implicarea în activităţile extraşcolare este dificil de realizat, în condiţiile în care, să recunoaştem, stimulentele financiare sau de altă natură lipsesc cu desăvârşire. Totuşi, aţi văzut că în momentul în care liceul şi-a sărbătorit ziua, a fost o implicare cvasigenerală - profesori,elevi, personal administrativ şi nedidactic - formând un grup care a muncit aproape o lună, în afara programului. Sper că în viitor să găsim modalităţile de a forma echipe de lucru care să propună proiecte europene.
AP LTNB: Ce aşteptări aveţi de la părinţi şi cum credeţi că liceul îi poate determina să susţină proiectele dumneavoastră?
Marius FURTUNĂ: Am aşteptări foarte mari de la părinţi. Îmi propun să fim parteneri reali în munca teribil de importantă, dar anevoioasă, de educare a adolescenţilor noştri. Constituirea Asociaţiei de Părinţi  este un prim pas, esenţial. A urmat apoi implicarea unor părinţi în organizarea şi desfăşurarea Zilelor Liceului. Sper că în viitor orice părinte să aibă iniţiative, să nu se limiteze în a ne oferi sprijinul atunci când îl solicităm ci să ne propună activităţi. Eu voi fi mereu receptiv la sugestiile părinţilor, aşa cum sunt receptiv şi la dorinţele elevilor.
AP LTNB: Pentru că programa este încărcată şi este orientată spre o educaţie informală, cum puteţi compensa acest lucru, stimulând creativitatea - activităţi artistice - dans, muzică, arte vizuale etc.?
Marius FURTUNĂ: Orarul elevilor este foarte încărcat şi nu este întotdeauna echilibrat constituit. De aceea, orice activitate extraşcolară presupune efortul de a rămâne la şcoală după ore sau de a veni în weekend, ambele variante, însemnând timp mai puţin pentru lecţii.  În afara orelor de muzică şi desen, elevii pot veni sâmbătă la un program de obiecte hand-made. Doamna prof. Anisoara Ciornei coordonează un grup de copii care realizează obiecte extraordinare, pe care le expun în liceu şi, ulterior le vând în scopuri caritabile. La orele de psihologie se mai fac anumite activităţi de stimulare a creativităţii, însă programe clare, extra-curriculare pentru activităţi de creativitate, nu există.
AP LTNB: Marşul LTNB a depăşit toate aşteptările. Ce mesaj aveţi pentru cei care ar fi putut să participe dar au ales să nu o facă, elevi şi părinţi?
Marius FURTUNĂ: Marşul LTNB a fost, într-adevăr, un succes! Cei care nu au participat au avut, probabil, motive obiective, întemeiate. Dacă nu, au pierdut o manifestare nemaipomenită.
AP LTNB: Deşi Show-ul LTNB a  fost o manifestare artistică de excepţie, totuşi sonorizarea a avut de suferit datorită acusticii proaste a Sălii Sporturilor. Cum se pot rezolva aceste probleme legate de locaţia şi condiţiile oferite de sălile din oraş?
Marius FURTUNĂ: Toate spectacolele pe care noi le organizăm se lovesc de problema locaţiei. Cele două săli de spectacol din oraş presupun cheltuieli mari pentru noi. În plus, suntem obligaţi să suportăm condiţii nepotrivite (frig, imposibilitatea de a repeta, inexistenţa sonorizării etc.). Noi ne-am propus ca una din anexele pe care le vom renova să o transformăm într-o sală de spectacol, însă ea va fi mică – 50-60 de locuri. Va fi însă o variantă! De exemplu, o clasă va putea organiza un mic spectacol pentru părinţi sau vom putea face mici spectacole de teatru etc.
AP LTNB: Ce manifestări, spectacole şi concursuri vor avea loc în perioada următoare? Se poate menţine ritmicitatea lor, ţinând cont că sunt foarte apreciate, atât de către elevi cât şi de către părinţi?
Marius FURTUNĂ: Momentul cel mai aşteptat din acest an este Balul Liceului. Deoarece am organizat un spectacol de zilele liceului, am amânat balul pentru luna aprilie! El va fi un eveniment important pentru noi, deja multe clase arătându-şi interesul pentru organizarea lui.
AP LTNB: Care este mesajul dumneavoastră către familia LTNB?
Marius FURTUNĂ: Deoarece se apropie Sărbătorile de iarnă, urez întregii familii LTNB sănătate, împlinirea aspiraţiilor, momente de tihnă şi bucurii alături de cei iubiţi şi generozitate faţă de cei mai puţin norocoşi. Sper ca părinţii să fie cât mai generoşi cu copiii şi să ne amintim că  Pruncul Iisus s-a născut pentru fiecare dintre noi. 

Următorul interviu, AP LTNB intenţionează să îl realizeze cu unul dintre elevii liceului. Aşteptăm din partea dumneavoastră sugestii: cine să fie acel elev şi, bineînţeles întrebări pe care să i le putem adresa.

5 comentarii:

  1. Dle Furtuna felicitari pentru tot ce faceti. Sa va ajute Dumnezeu sa le puteti duce la capat. Multa sanatate si sarbatori fericite!

    RăspundețiȘtergere
  2. Sunt o mama care munceste din greu pentru copilul ei. Sunt de acord cu dvs si profesorii muncesc mult, nu asta este problema. Eu reprosez rigiditatea unora dintre ei, parca ar avea o misiune particulara si si-au facut un tel din a fi perceputi ca fiind exigenti. Dar exigenta dusa la extrem largeste si mai mult prapastia dintre parinti si profesori. Mi multa intelegere,o atitudine mai umana
    n-ar strica unora dintre ei. Eu din afara vad si multa rautate.Vad ca oamenii astia aici se chinuie si se agita sa faca ceva dar caruta comunicarii este in sant si nu poate fi scoasa decat cu ajutor din toate partile, nu numai a parintilor. Profesorii se plang ca parintii nu se implica, ce se face ca ei totusi sa fie determinati sa se implice cat de cat. Nu cumva si dansii poarta o arte din vina? O atitudine mai umana fata de copii,ar face lucrurile mai usoare. Un profesor este ca o lumina in intuneric, ne arata cat de imens este haul necunoasterii care ne inconjoara. Dar daca ei nu sunt capabili sa daruiasca lumina cunoasterii mai departe, atunci la ce mai foloseste stiinta lor?

    RăspundețiȘtergere
  3. Nu cunosc bine profesorii si cred ca au si ei problemele lor. Daca nu e colaborare cu toata limea profesorii trebuie sa inteleaga ca in final ii va afecta si pe ei.

    RăspundețiȘtergere
  4. NU ESTE USOR SA FI PROFESOR,SA COMBATI CU TOTI ELEVI,DAR ESTE FOARTE GREU SA TE FACI INTELES DE ELEVI,UN EXEMPUL:CHIAR TOTI ELEVII DIN LICEU UNDE PREDA O ANUMITA D-NA PROF.DE MATEMATICA SUNT PROSTI TOTI AU NOTE MICI,NICI UNUL NU INTELEGE MATEMATICA SAU D-NA N-ARE HABAR CUM SA EXPLICE ELEVILOR?SI NE MAI PLANGEM CA AU PICAT LA BAC COPIII NOSTRI?A CUI ESTE VINA?A ELEVILOR CA SUNT PROSTI SAU A D-NEI CA NU STIE SA-SI FACA MESERIA,NU STIE SA COMUNICE CU ELEVII,NU VREA SA LE EXPLICE MATEMATICA.

    RăspundețiȘtergere
  5. FELICITARI D-LUI DIRECTOR,UN CADRU DIDACTIC EXTRAORDINAT CARE STIE SA DEA ELEVILOR TOT CE-I MAI BUN SI D-NEI PROF.MIRICA DE LB.ROMANA CARE STIE SA-SI FACA MESERIA SI SA COMUNICE CU ELEVII,DAR CE NE FACEM CU D-NA PROF.DE MATEMATICA DE LA ANUMITE CLASE UNDE BIETI ELEVI SUNT FACUTI PRAF,E VAI SI AMAR DE ELEVI DAR SI DE PARITI CA TRIMITI COPIII LA LICEU SU D-NA E PARALELA CU MATEMATICA SAU STIE MATEMATICA DOAR PTR EA,NU VREA SI NU STIE SA SE FACA INTELEASA ELEVILOR,NU EXPLICA ELEVILOR,ESTE FOARTE RIGIDA,NU ASA SE FACE MATEMATICA,NU COMUNICA CU ELEVII.

    RăspundețiȘtergere

Comentariile nu sunt moderate si oricine poate posta. Va rugam pe cat posibil sa va semnati mesajele. Pentru aceasta folositi optiunea Nume/url, unde puteti completa doar sectiunea nume.Comentariile neadecvate vor fi sterse.