„Dacă vrei să arunci o privire în interiorul
sufletului uman şi să ajungi să cunoşti un om, nu te obosi să analizezi felul
în care tace, în care vorbeşte, în care plânge, să vezi cât de mult îl mişcă
ideile nobile. Vei avea rezultate mult mai bune dacă îl priveşti râzând. Un om
care râde din suflet e un om bun.”
Feodor Mihailovici DOSTOIEVSKI
Deschidem astăzi, 16 decembrie 2012, seria interviurilor cu tema „Să ne cunoaştem valorile”, avându-l ca interlocutor pe directorul Liceului Teoretic „N.Bălcescu”, profesor Marius FURTUNĂ.
Pe domnul profesor, Asociaţia de Părinţi LTNB l-a ales pentru primul interviu nu din obligaţie, nu pentru că este directorul liceului, nu pentru că este numărul 1 în organigrama liceului, ci pentru că - noi părinţii - şi cred că vorbim şi în numele elevilor – acesta este un model pentru cum trebuie să se comporte un profesor în relaţia profesor – elev, profesor – profesor, profesor – părinte, om – om, om - copil, fiinţă – fiinţă…
Pe domnul profesor, Asociaţia de Părinţi LTNB l-a ales pentru primul interviu nu din obligaţie, nu pentru că este directorul liceului, nu pentru că este numărul 1 în organigrama liceului, ci pentru că - noi părinţii - şi cred că vorbim şi în numele elevilor – acesta este un model pentru cum trebuie să se comporte un profesor în relaţia profesor – elev, profesor – profesor, profesor – părinte, om – om, om - copil, fiinţă – fiinţă…
Marius FURTUNĂ: Pentru anul
şcolar 2012-2013 există trei direcţii prioritare de acţiune: în primul rând,
este vorba despre îmbunătăţirea rezultatelor obţinute de elevii liceului nostru
la examenul de bacalaureat. Deşi, liceul nostru este mult peste media naţională
a promovabilităţii, eu îmi propun ca la anul să avem o promovabilitate de 100%.
Nu este un lucru imposibil, însă realizarea acestui obiectiv depinde atât de
profesori, cât şi de elevi şi părinţi.
Împreună trebuie să insistăm ca elevii să conştientizeze importanţa
studiului permanent şi a seriozităţii cu care privesc acest examen.
În
al doilea rând, ne-am propus reabilitarea unor spaţii din incinta şcolii. În
acest sens am amenajat deja o sală de lectură şi o sală pentru proiecte şi parteneriate
şi am reparat acoperişul unor anexe ale sălii de sport, pe care dorim să le
redăm circuitului didactic. Din ianuarie, vom continua aceste reparaţii,
sperând să reparăm toate anexele respective. Un proiect ambiţios al nostru este
reabilitarea în întregime a săli de sport, însă sumele necesare depăşesc
capacitatea financiară a liceului.
În
fine, în al treilea rând este vorba despre dorinţa noastră de a ne implica în
proiecte cu finanţare europeană. În acest sens vom face câteva echipe de lucru,
care vor scrie documentaţii pentru aceste proiecte, sperând că ele să aibă
succes. În acelaşi timp, ne vom implica în proiecte judeţene, naţionale şi
internaţionale, acolo unde putem participa fără eforturi financiare deosebite.
AP LTNB:
Care este situaţia la învăţătură, la nivel de liceu, comparativ cu anii trecuţi?
Marius
FURTUNĂ: Anii şcolari se pot compara în privinţa mediilor numai în
întregimea lor, aşa încât este prematură deocamdată această discuţie. În
raportul managerial pe care toţi directorii sunt obligaţi să îl prezinte public
la sfârşitul anului şcolar, vor fi astfel de comparaţii, între mediile
claselor, cele mai mari medii, cele mai mici, ca şi între numărul de absenţe
motivate, nemotivate etc.
AP LTNB:
Consideraţi că se pot obţine rezultate mai bune astfel încât liceul să poată
atrage elevi mai mulţi şi de un nivel mai bun?
Marius
FURTUNĂ: Evident, întotdeauna este loc de mai bine! Ne propunem că
atragem elevii cei mai buni din oraş şi din localităţile învecinate. În
privinţa numărului de elevi trebuie să vă spun ca nu ne dorim mai mulţi, pentru
că, din păcate, mai mulţi înseamnă mai slabi. Despre numărul claselor pe care
le vom propune în anii viitori, vă rog să discutăm după ce Proiectul de
Dezvoltare Instituţională la care lucrăm acum va fi aprobat de Consiliul de
Administraţie.
AP LTNB:
Care este starea sălii de sport şi a clădirilor adiacente?
Marius
FURTUNĂ: Sala de sport şi anexele sale sunt într-o stare avansată de
degradare, cu precădere acoperişul, bucăţi mari din el sunt putrede şi rupte,
astfel încât la fiecare ploaie sala de sport devine impracticabilă, aceasta
transformându-se într-un adevărat bazin…Toţi elevii şi-ar dori o sală cu o
suprafaţă de joc nouă, modernă, încălzită, bine luminată, însă până nu reparăm
acoperişul nu le putem oferi aceste lucruri. Cum spuneam, banii necesari sunt
mulţi!
AP LTNB:
Ce lucrări se fac în acest moment la sala de sport şi în liceu?
Marius
FURTUNĂ: Acum se reabilitează o sală din anexele sălii de sport, în
care vom monta trei mese de tenis. Va fi o sală de sport mică, în care copiii
vor putea juca tenis de masă sau, de ce nu, sporturile minţii: şah, scrabble
etc.
AP LTNB:
Ce credeţi că trebuie făcut pentru a obţine o finanţare mai mare din parte
autorităţilor?
Marius
FURTUNĂ: Potrivit Legii Educaţiei Naţionale nr.1/2011, învăţământul
are trei tipuri de finanţare: de bază (bani de la minister, în funcţie de
numărul de elevi), complementară (de la autorităţile locale) şi secundară (pe
baza unor granturi). În proiectul de buget, noi am trecut pentru finanţarea
complementară anumite sume de bani absolut necesare pentru anul şcolar viitor,
sperând că Primăria şi Consiliul local să le aprobe.
AP LTNB: Se
poate apela la sprijinul Consiliului Judeţean?
Marius
FURTUNĂ: Vom încerca să găsim sprijin şi la Consiliul Judeţean şi la
Minister pentru repararea sălii de sport. Împreună cu Asociaţia de Părinţi şi
cu inspectoratul şcolar vom solicita o audienţă pentru a prezenta starea sălii
de sport, poate reuşim să găsim sumele de bani necesare.
AP LTNB:
Părinţii au observat cât de mult vă iubesc copiii, care este ,,secretul”
dumneavoastră?
Marius
FURTUNĂ: Relaţia dintre profesori şi elevi este una din cele mai
interesante relaţii interumane. În faţa elevilor, profesorul nu trebuie să fie
doar cel care calibrează informaţiile sec, fără implicare emoţională şi fără
dăruire. Eu cred că a fi dascăl este o vocaţie şi nu o meserie. Eu încerc să
fiu întotdeauna sincer cu copiii, să îi educ înainte de a-i informa, să îi
critic când este cazul şi să-i sprijin în permanenţă. Ca director, am uneori
obligaţia să fiu autoritar, să le interzic anumite iniţiative, însă ei ştiu că,
de fapt, au o libertate de a acţiona limitată doar de regulamentele şcolare.
Uneori îmi sacrific timpul pe care îl datorez copiilor mei de acasă pentru a-l
petrece cu copiii mei de la liceu. Şi o fac pentru că îmi place să fiu aproape
de ei, să interacţionăm şi să colaborăm. Mie nu îmi plac efuziunile şi
manifestările evidente (false adesea) ale afecţiunii. Cred că oamenii inteligenţi,
aşa cum sunt şi elevii LTNB, înţeleg perfect cine îi iubeşte şi cine nu, nu din
cuvinte şi gesturi, ci din fapte.
AP LTNB:
De ce anumiţi profesori nu se implică mai mult şi ce aşteptaţi de la corpul
cadrelor didactice?
Marius
FURTUNĂ: În ciuda aparenţelor, cadrele didactice au un program foarte
încărcat. Este greşită şi răuvoitoare ideea că profesorii stau 3-4 ore la
şcoală şi gata, au terminat serviciul. Adesea ne prinde miezul nopţii corectând
teme, eseuri, teste, gândind strategii de lucru, pregătind orele din ziua
următoare. De aceea, implicarea în activităţile extraşcolare este dificil de
realizat, în condiţiile în care, să recunoaştem, stimulentele financiare sau de
altă natură lipsesc cu desăvârşire. Totuşi, aţi văzut că în momentul în care liceul
şi-a sărbătorit ziua, a fost o implicare cvasigenerală - profesori,elevi,
personal administrativ şi nedidactic - formând un grup care a muncit aproape o
lună, în afara programului. Sper că în viitor să găsim modalităţile de a forma
echipe de lucru care să propună proiecte europene.
AP LTNB: Ce
aşteptări aveţi de la părinţi şi cum credeţi că liceul îi poate determina să
susţină proiectele dumneavoastră?
Marius
FURTUNĂ: Am aşteptări foarte mari de la părinţi. Îmi propun să fim
parteneri reali în munca teribil de importantă, dar anevoioasă, de educare a
adolescenţilor noştri. Constituirea Asociaţiei de Părinţi este un prim pas, esenţial. A urmat apoi
implicarea unor părinţi în organizarea şi desfăşurarea Zilelor Liceului. Sper
că în viitor orice părinte să aibă iniţiative, să nu se limiteze în a ne oferi
sprijinul atunci când îl solicităm ci să ne propună activităţi. Eu voi fi mereu
receptiv la sugestiile părinţilor, aşa cum sunt receptiv şi la dorinţele
elevilor.
AP LTNB: Pentru
că programa este încărcată şi este orientată spre o educaţie informală, cum
puteţi compensa acest lucru, stimulând creativitatea - activităţi artistice -
dans, muzică, arte vizuale etc.?
Marius
FURTUNĂ: Orarul elevilor este foarte încărcat şi nu este întotdeauna
echilibrat constituit. De aceea, orice activitate extraşcolară presupune
efortul de a rămâne la şcoală după ore sau de a veni în weekend, ambele
variante, însemnând timp mai puţin pentru lecţii. În afara orelor de muzică şi desen, elevii
pot veni sâmbătă la un program de obiecte hand-made. Doamna prof. Anisoara Ciornei
coordonează un grup de copii care realizează obiecte extraordinare, pe care le
expun în liceu şi, ulterior le vând în scopuri caritabile. La orele de
psihologie se mai fac anumite activităţi de stimulare a creativităţii, însă
programe clare, extra-curriculare pentru activităţi de creativitate, nu există.
AP LTNB:
Marşul LTNB a depăşit toate aşteptările. Ce mesaj aveţi pentru cei care ar fi
putut să participe dar au ales să nu o facă, elevi şi părinţi?
Marius FURTUNĂ:
Marşul
LTNB a fost, într-adevăr, un succes! Cei care nu au participat au avut,
probabil, motive obiective, întemeiate. Dacă nu, au pierdut o manifestare
nemaipomenită.
AP LTNB:
Deşi Show-ul LTNB a fost o manifestare artistică de excepţie, totuşi sonorizarea
a avut de suferit datorită acusticii proaste a Sălii Sporturilor. Cum se pot
rezolva aceste probleme legate de locaţia
şi condiţiile oferite de sălile din oraş?
Marius
FURTUNĂ: Toate spectacolele pe care noi le organizăm se lovesc de
problema locaţiei. Cele două săli de spectacol din oraş presupun cheltuieli
mari pentru noi. În plus, suntem obligaţi să suportăm condiţii nepotrivite
(frig, imposibilitatea de a repeta, inexistenţa sonorizării etc.). Noi ne-am
propus ca una din anexele pe care le vom renova să o transformăm într-o sală de
spectacol, însă ea va fi mică – 50-60 de locuri. Va fi însă o variantă! De
exemplu, o clasă va putea organiza un mic spectacol pentru părinţi sau vom
putea face mici spectacole de teatru etc.
AP LTNB:
Ce manifestări, spectacole şi concursuri vor avea loc în perioada următoare? Se
poate menţine ritmicitatea lor, ţinând cont că sunt foarte apreciate, atât de
către elevi cât şi de către părinţi?
Marius
FURTUNĂ: Momentul cel mai aşteptat din acest an este Balul Liceului.
Deoarece am organizat un spectacol de zilele liceului, am amânat balul pentru
luna aprilie! El va fi un eveniment important pentru noi, deja multe clase
arătându-şi interesul pentru organizarea lui.
AP LTNB: Care este mesajul dumneavoastră către familia
LTNB?
Marius
FURTUNĂ: Deoarece se apropie Sărbătorile de iarnă, urez întregii
familii LTNB sănătate, împlinirea aspiraţiilor, momente de tihnă şi bucurii
alături de cei iubiţi şi generozitate faţă de cei mai puţin norocoşi. Sper ca
părinţii să fie cât mai generoşi cu copiii şi să ne amintim că Pruncul Iisus s-a născut pentru fiecare
dintre noi.
Următorul
interviu, AP LTNB intenţionează să îl realizeze cu unul dintre elevii liceului.
Aşteptăm din partea dumneavoastră sugestii: cine să fie acel elev şi, bineînţeles
întrebări pe care să i le putem adresa.
Dle Furtuna felicitari pentru tot ce faceti. Sa va ajute Dumnezeu sa le puteti duce la capat. Multa sanatate si sarbatori fericite!
RăspundețiȘtergereSunt o mama care munceste din greu pentru copilul ei. Sunt de acord cu dvs si profesorii muncesc mult, nu asta este problema. Eu reprosez rigiditatea unora dintre ei, parca ar avea o misiune particulara si si-au facut un tel din a fi perceputi ca fiind exigenti. Dar exigenta dusa la extrem largeste si mai mult prapastia dintre parinti si profesori. Mi multa intelegere,o atitudine mai umana
RăspundețiȘtergeren-ar strica unora dintre ei. Eu din afara vad si multa rautate.Vad ca oamenii astia aici se chinuie si se agita sa faca ceva dar caruta comunicarii este in sant si nu poate fi scoasa decat cu ajutor din toate partile, nu numai a parintilor. Profesorii se plang ca parintii nu se implica, ce se face ca ei totusi sa fie determinati sa se implice cat de cat. Nu cumva si dansii poarta o arte din vina? O atitudine mai umana fata de copii,ar face lucrurile mai usoare. Un profesor este ca o lumina in intuneric, ne arata cat de imens este haul necunoasterii care ne inconjoara. Dar daca ei nu sunt capabili sa daruiasca lumina cunoasterii mai departe, atunci la ce mai foloseste stiinta lor?
Nu cunosc bine profesorii si cred ca au si ei problemele lor. Daca nu e colaborare cu toata limea profesorii trebuie sa inteleaga ca in final ii va afecta si pe ei.
RăspundețiȘtergereNU ESTE USOR SA FI PROFESOR,SA COMBATI CU TOTI ELEVI,DAR ESTE FOARTE GREU SA TE FACI INTELES DE ELEVI,UN EXEMPUL:CHIAR TOTI ELEVII DIN LICEU UNDE PREDA O ANUMITA D-NA PROF.DE MATEMATICA SUNT PROSTI TOTI AU NOTE MICI,NICI UNUL NU INTELEGE MATEMATICA SAU D-NA N-ARE HABAR CUM SA EXPLICE ELEVILOR?SI NE MAI PLANGEM CA AU PICAT LA BAC COPIII NOSTRI?A CUI ESTE VINA?A ELEVILOR CA SUNT PROSTI SAU A D-NEI CA NU STIE SA-SI FACA MESERIA,NU STIE SA COMUNICE CU ELEVII,NU VREA SA LE EXPLICE MATEMATICA.
RăspundețiȘtergereFELICITARI D-LUI DIRECTOR,UN CADRU DIDACTIC EXTRAORDINAT CARE STIE SA DEA ELEVILOR TOT CE-I MAI BUN SI D-NEI PROF.MIRICA DE LB.ROMANA CARE STIE SA-SI FACA MESERIA SI SA COMUNICE CU ELEVII,DAR CE NE FACEM CU D-NA PROF.DE MATEMATICA DE LA ANUMITE CLASE UNDE BIETI ELEVI SUNT FACUTI PRAF,E VAI SI AMAR DE ELEVI DAR SI DE PARITI CA TRIMITI COPIII LA LICEU SU D-NA E PARALELA CU MATEMATICA SAU STIE MATEMATICA DOAR PTR EA,NU VREA SI NU STIE SA SE FACA INTELEASA ELEVILOR,NU EXPLICA ELEVILOR,ESTE FOARTE RIGIDA,NU ASA SE FACE MATEMATICA,NU COMUNICA CU ELEVII.
RăspundețiȘtergere