,,Pe 26
februarie, Comisia de învățământ a Camerei Deputaților a adoptat amendamentul
depus de ministrul Educației, Remus Pricopie, privind revenirea la gimnaziul de
patru ani, în loc de cinci. Se modifica, de asemenea, anumite probe susținute
la examenul de capacitate, cu aplicare din anul 2016, în sensul eliminării
probei transdisciplinare la matematică și științe, prin modificarea art. 74
alin. 5 din LEN”
Este limpede ca ministerul nu are vreo intenție să se consulte cu cineva, mai ales cu plătitorii de taxe. În 2012 consultarea publică pe marginea actelor normative emise de minister a fost mai degrabă o parodie. Atunci ministrul Funeriu spunea că există voință politică pentru consultare, dar in fapt ea nu a avut loc niciodată. Dar dacă nu se fac consultări, atunci cu siguranţă se fac modificări, cu duiumul. Ultimul prilej pentru a modifica , este dat de ordonanța de urgență a Guvernului 92/2012, care prevedea mai multe schimbări discutabile:
-
revenirea clasei a IX-a la liceu;
-
prorogări de termene;
-
reintroducerea funcției de educator
și mai multe schimbări cu privire la asigurarea calității în învățământul
universitar
-
Deputații au profitat de
dezbaterea legii de aprobare a ordonanței pentru a adăuga și
alte modificări ale Legii
Educației
Naționale.
Modificările din LEN privesc
metodologia de admitere la liceu și a probelor de la
examenul de capacitate, precum și durata studiilor gimnaziale, respectiv
liceale. Conform celor spuse de către ministrului Remus Pricopie, examenul
va avea două componente noi: evaluări făcute
în timpul anului școlar, în clasa a VIII-a, la limbă străină și informatică “. Sunt multe voci
care spun că eliminarea probei transdisciplinare consolidează învățarea pe bază
de reproducere mecanică și nu stimulează mobilitatea intelectuală a elevilor
cantonați în manuale și programe ne reformate. Elevii de gimnaziu care vor da
în doi-trei ani, admiterea la liceu, se întreabă şi ei, cum va arăta această
admitere. Absolvenţii clasei a VIII-a din 2012 vor
merge după vechiul sistem, anterior Legii Funeriu, unde media
generală şi media de la evaluarea naţională au, fiecare, o pondere de 50%.
O altă schimbare care
priveşte comunitatea părinţilor în mod direct, se referă la Consiliul de Administrație din școli. În actuala lege, definit ca unic organism de
conducere și decizie în școli, se deschide în direcția unei proporționalități
echitabile a prezenței părinților, în vreme ce în noua formă se prevede, la
articolul 96, alineatul 2, că, „dintre membrii consiliului de
administrație, alții decât directorul, 50% sunt cadre didactice alese de către
personalul didactic al unității de învățământ și 50% sunt reprezentanți ai
părinților, ai autorităților administrației publice locale și ai operatorilor
economici, după caz “.
Conform Open Society Institute Education Support Programme, în cadrul
proiectului Advancing Educaţional Inclusion and Quality în South East Europe http://www.see-educoop.net/aeiq/index.htm
a fost realizat un studiu internaţional la care au participat şi directori de şcoli din România. Răspunsurile lor indică
o opinie mai degrabă conservatoare în ceea ce priveşte rolul părinţilor.
Aceştia sunt implicaţi cu precădere în activităţi sociale şi culturale sau
în chestiuni administrative. Directorii nu văd un beneficiu al
participării părinţilor la deciziile privind conţinuturile educaţiei şi consideră
că părinţii nu au competenţa necesară pentru a se implica în aceste aspecte. Nu
este de mirare că principalele activităţi în care sunt implicaţi părinţii
sunt tocmai cele socio-culturale şi rareori au un cuvânt de spus în ceea ce
priveşte conţinutul curriculumului sau selectarea profesorilor. Din
această cercetare reiese că implicarea părinților în viața școlii nu este
dorită nici de către profesori și nici chiar de către părinții înşişi, care nu înțeleg că pot face diferența și nu
vor o sarcină în plus. (Personal cred că nici profesorii nu au prea multe drepturi de a participa la deciziile
privind conţinutul educaţiei. Din păcate, pentru mulţi dintre ei implicarea
părinţilor, a comunităţii şi programele deschise, sunt chestiuni insignifiante)
În cazul nostru, la Liceul Teoretic
“
Nicolae Bălcescu” din Medgidia situaţia este cu totul alta. Există o colaborare bună între şcoală şi părinţi,
iar odată cu înfiinţarea Asociaţiei “Comitetul de părinţi LTNB Medgidia , deja s-a
trecut de la nivelul de “tatonare” şi
discuţii, la fapte concrete. Se pare că aici viitorul sună ( mai) bine. Dar despre toate acestea, . într-un articol viitor
Să auzim numai de bine!
Laurenţiu Olaru
Referinţe:
HotNews. Măcelărirea Legii Educaţiei în Camera Deputaţilor
Revista 22 Raluca
Alexandrescu Demontarea Legii Educației
Afirmaţiile
făcute în articol sunt responsabilitatea exclusivă a autorului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile nu sunt moderate si oricine poate posta. Va rugam pe cat posibil sa va semnati mesajele. Pentru aceasta folositi optiunea Nume/url, unde puteti completa doar sectiunea nume.Comentariile neadecvate vor fi sterse.